Chatbot Voicebot response

De ‘customer journey’ start bij een eerste kennismaking.
Steeds vaker start deze klantenreis na het bezoek van een review site en een bezoek van een website op een laptop, pc of Smartphone. De dialoog, lezen, schrijven en praten zijn de eerste interacties.


De ‘User Interface’ is gedigitaliseerd. Gebruiksvriendelijke en AI gedreven chatbot platformen hebben de manier waarop we chatbots bouwen ingrijpend veranderd.

De tijd dat alleen technische mensen bots kunnen bouwen, ligt achter ons. Een echte modulaire/ low code oplossing met basisteksten om het algoritme te trainen. Iedereen kan nu een conversational bot maken, óók als je geen programmeerkennis hebt!
De focus verspringt dan ook van de technische aspecten naar de meer conversationele kant van chatbot ontwikkeling.
Uiteindelijk zijn het onze chatbots die het gesprek aan gaan met onze gewaardeerde klanten en die willen we natuurlijk graag tevreden houden.

Wat wordt de keuze? Een geautomatiseerde spraak of een geschreven tekst gestuurde user interface.
Zowel chatbots als voice-spraaktechnologie zijn effectieve middelen om de klantervaring via automatisering te verhogen.

In het geval van chatbots vindt de conversationele interactie plaats via tekstberichten.
En met voice-technologie geeft de gebruiker een spraakgestuurde opdracht voor informatie of een actie en ontvangt het ook weer in spraak terug.

Tekstgestuurde – of messenger-gestuurde – chatbots bevinden zich op zogeheten messaging platforms, waaronder ook SMS.
Door voice-technologie geactiveerde bots bevinden zich voornamelijk in apparaten.
Mobiele apparaten zoals telefoons, computers en IOT hardware, en de bekendere smart speakers van Amazon Echo, Google Home en Apple Siri.

Technisch vertaalt het proces voor beide services zich naar hetzelfde principe: informatie komt binnen via hardware.
De informatie moet door software via natural language processing (NLP) worden vertaald naar een actie:

  • het teruggeven van informatie in spraak of wel in tekst.
  • De (vorm van) invoer en uitvoer verschillen, maar de techniek die vereist is voor de verwerking van de in- en output is hetzelfde.
  • De kosten voor het integreren van zowel een chatbot als een voicebot zijn daardoor nagenoeg identiek.

In de techniek achter voicebots worden twee extra stappen toegevoegd: het opnemen en afspelen van audio en de vertaling van deze audio naar tekst en vice versa.
Bereid daarom uw techniek voor op een voicebot, dan zal het altijd deze stappen al kunnen uitvoeren ook op een later moment.
Techniek zal de interface op een later moment alsnog toegankelijk moeten maken voor de vertaling van tekst naar spraak.

De bijgevoegde illustratie geeft het meer uitvoerige proces van voicebots technisch goed weer.

Het voice bot computing proces in 5 stappen.

Het voicebot computing proces, Nodes Agency (bron: codelabs developers Google)

Staat het vast dat u een chatbot of voicebot gaat toevoegen als extra service? Of is het een wens een plan in het vooruitzicht?
Het succes van een chatbot of voicebot wordt naast het afstemmen van de juiste acties en informatie bepaald door de match in eindgebruik.

  • Bij het maken van een plan zijn er enkele wezenlijke vragen voor de aanpak en architectuur!
  • Is een scherm vereist voor een optimale klantervaring?
  • Iemand die informatie zoekt over een product, dienst, bestemming of accommodatie wenst wellicht foto’s?
  • Of is het moment vooral bepalend voor optimaal gebruiksgemak en moet de service beschikbaar zijn wanneer iemand de User Interface gebruikt onderweg tijdens een reis wanneer zijn/haar handen vol heeft?
  • Kortom, als iemand al in beweging is? Een beter beeld van de consument/ gebruiker verbetert zonder twijfel zijn/haar relatie met de gekozen interface.

Maakt u al plannen voor een voice of chat response systeem? Laat het ons weten en we zullen de ervaringen delen. Use cases, succesvolle en ook minder succesvolle ervaringen om uit te leren. Alles voor een volgende fase. Business Transformation – Change – Automation – Robotic Process Automation

Wij kijken uit naar uw ervaring, uw uitdaging en of hulpvraag voor het opstellen van een Roadmap, een routekaart voor uw strategie en excellente operatie.
Digitale transformatie begint met een visie en strategie.

Data Driven Projects – Data Driven Professionals – Sinds 1998.
Yellowstones gebouw aan de Nijverheidsweg Noord 60- 50
3812 PM Amersfoort – Amsterdam – Nederland
Stuur een mail via het onderstaande formulier bel ons 0031-628843396 of we zijn te vinden op Twitter


Bent u geen robot, selecteer dan de auto.