Fintech

Banken, verzekeraars en pensioenfondsen zijn vaak grote en minder wendbare bedrijven die weinig risico willen lopen en niet veel innoveren. Hierdoor verlopen veranderingsprocessen trager en duur.

FinTech is een samenstelling van twee woorden: de combinatie van Financieel + Technologie – financial en technology. FinTech bedrijven combineren financiële diensten en producten met innovatieve technologie. FinTech bedrijven zijn moderne aanvullingen of alternatieven voor traditionele banken, vermogensbeheerders en verzekeraars.

FinTech bedrijven veelal startup en spin off bedrijven, als afsplitsing of doorstart vanuit een grotere moeder organisatie. Zij dagen uit en nemen het op tegen de traditionele bedrijven. In plaats van stil te blijven staan, zijn zij altijd op zoek naar verbetering en vernieuwing. Met als doel het voor jou als ondernemer of consument nog makkelijker te maken.

Slimme technologie – Smart tech – AI – ML Artificial Intelligence & Machine Learning.

FinTech bedrijven maken gebruik van slimme technologie. Hiervoor hebben ze developers in dienst die algoritmes en systemen creëren. FinTech bedrijven die het opnemen tegen de traditionele bedrijven kunnen bijvoorbeeld automatisch checken of een bedrijf gezond is aan de hand van een paar gegevens. Als deze gegevens allemaal handmatig bekeken moeten worden, ben je dagenlang bezig met één klant. Dat zorgt ervoor dat jij lang moet wachten op je geld. Daarom maken de developers systemen die de gegevens automatisch analyseren en checken wat de staat van een bedrijf is. Met de inzet van RPA – Robotic Process Automation – is het mogelijk om sneller, beter en goedkoper processen te verwerken.

Als een bedrijf gezond is, kan het makkelijk krediet aanvragen. Hoe minder groot het risico is dat een bedrijf het krediet niet terug kan betalen, hoe meer krediet het krijgt en hoe minder rente het betaalt.


Voorbeelden FinTech bedrijven. Over heel de wereld zijn FinTech bedrijven te vinden. Ook in Nederland nemen steeds meer FinTech heb op tegen de traditionele bedrijven. Middels data en slimme technologie proberen zij de wereld beter te maken. We geven een paar voorbeelden van bekende FinTech bedrijven.

De tweede kamer steunt FinTech bedrijven zet in op Groeifondsen en zorgt voor ondersteuning waar nodig. Verouderde wet en regelgeving, het toezicht vanuit DNB kan belemmerend zijn voor innovatie, hier zijn de nodige lobby’s voor actief om Nederland concurrerend te maken. Ze willen zelfs dat Nederland koploper wordt in Europa. De minister erkent dat door innovatieve FinTech bedrijven, de bestaande partijen zoals banken worden geprikkeld en gestimuleerd om ook te innoveren en meer in te spelen op de behoefte van de klant. “De FinTech sector biedt mogelijkheden voor ondernemers om op een snelle manier hun bedrijf te financieren tegen lagere kosten.” De wetgeving past zich ook langzaam aan om meer ruimte te bieden voor deze nieuwe manier van ondernemen.

FinTech in Nederland In 2020 telt Nederland meer dan 600 FinTech bedrijven. Dat zijn er al 100 meer dan het voorgaande jaar. Deze groei is essentieel voor de Nederlandse positie in FinTech. Er kwamen vooral bedrijven bij in de sector van beveiligingsoplossingen, identificatie en online betalen.

FinTech bedrijven ontstonden voornamelijk om het op te nemen tegen de traditionele banken. Inmiddels komen er steeds meer sectoren bij die op een innovatieve manier te werken gaan zoals:

  • Verzekeringen
  • Pensioenfondsen
  • Betaalmogelijkheden
  • Beleggen
  • Snel online geregeld en binnen 24 uur je geld
  • Zonder bedrijfsplan of jaarcijfers
  • Doorlopend toegang tot meer werkkapitaal
  • Flexibel en blijven verbeteren
  • Hoge acceptatie en hoog limiet
  • De overheid en FinTech bedrijven

Constantijn van Oranje, ambassadeur van StartupDelta, ziet het belang van Nederlandse FinTech bedrijven. “Innovatie en ondernemerschap zijn absoluut cruciaal voor het concurrentievoordeel van Nederland. Ik heb er vertrouwen in dat we op dit moment over de juiste voorwaarden beschikken om van Nederland het meest innovatie start-up-land van Europa te maken. (..) Steeds meer buitenlandse partijen respecteren Nederland als potentieel leidend Europees knooppunt voor het digitaliseren door het openen van een kantoor ergens in Nederland.”

Digitale transformatie: We belanden stilaan in de derde fase van digitalisering: de fase van verregaande automatisering en artificiële intelligentie. Die verschuiving zal de relatie tussen bedrijven en klanten radicaal veranderen. Willen bedrijven klantgericht blijven, dan moeten ze op zoek naar aangepaste klantenstrategieën.

Geen mens, geen organisatie en zelfs land kan er omheen. De veranderingen die het teweegbrengt zijn ingrijpender dan veel mensen denken. Heel veel van de strategische concepten die we tot nu toe kennen, zullen moeten worden herzien. Dit alles vraagt om een heel andere manier van denken, verder kijken dan het bestaande product, het huidige concurrentieveld en de markt waarin de organisatie zich bevindt. We moeten leren denken vanuit de behoefte die een product of dienst invult, en dan op basis van de nieuwe technologieën kijken wat dat betekent voor je businessmodel.

Systeem verandering postverzending – Personen vervoer Uber – Digital Currency Bitcoin – schets technologie verandering.

‘Technologie wordt steeds complexer. Hoe ga je daar als bedrijfsleider mee om?

  • Systeem verandering – visie zonder beperking
  • Postverzending
  • Personen vervoer Uber
  • Digital Currency Bitcoin
  • Schets technologie verandering.
Bereik 50 miljoen gebruikers met nieuwe toepassing/technologie/applicatie.

‘Artificiële intelligentie verbetert ons leven enorm: denk maar aan hoe je een boodschap steeds makkelijker digitaal kunt vertalen of hoe eenvoudig je een foto in een computeralbum terugvindt.

‘AI heeft een enorme impact op de dienstverlening van bedrijven. Met concrete, werkelijkheidsgetrouwe voorbeelden willen we u uitdagen om zelf toepassingen te ontwikkelen.

Trefwoorden: Digitalisering artificiële intelligentie informatie Internet of Things bots data AI automatisering

Schets een situatie zonder beperkingen over 5 jaar, als basis voor de nieuwe strategie.

Wat als klanten meer verwachten dan alleen een goed product, uitstekende service en perfect werkende digitale interfaces? En wat als nieuwe technologieën zoals 5G, artificiële intelligentie, quantum computing en robotica mogelijkheden bieden die verder gaan dan alleen gebruiksgemak creëren?

Dromen visualiseren, denken in mogelijkheden, de basis voor uw strategie.

Digitaal gebruiksgemak is het nieuwe minimum. Het is een commodity. De klant vindt het ondertussen de meest normale zaak van de wereld om met één druk op de knop toegang te hebben tot een reeks diensten en producten. De komende jaren zullen bedrijven een actieve rol moeten spelen in de ‘life journey’ van klanten: dromen mee helpen uitkomen en problemen in het dagelijks leven wegnemen. Daarnaast kijken klanten meer naar bedrijven dan naar overheden om maatschappelijke problemen zoals klimaat, gezondheidszorg en mobiliteit aan te pakken.

Als je bedrijf erin slaagt een goed werkende digitale dienstverlening aan te bieden, een levenspartner van klanten te worden en mee een oplossing te zijn voor maatschappelijke uitdagingen, dan bouw je ‘an offer you can’t refuse’.

Digitale transformatie begint met een visie en strategie.

Over digitale transformatie. De houdbaarheidsdatum van een gemiddelde bedrijfsstrategie is steeds korter aan het worden. Een langetermijnstrategie is logischerwijs nog onmisbaar maar tegenwoordig moet deze veel vaker geëvalueerd worden. Nokia en Kodak zijn veel gebruikte en tot de verbeelding sprekende voorbeelden van wat er kan gebeuren als je dit niet doet. Bedrijven als Amazon schrijven wedstrijden en hackathons uit om nieuwe bedrijfs- en service-modellen te genereren te beoordelen en zo mogelijk in te zetten vor toekomstige dienstverlening.

Er is simpelweg geen andere optie: bedrijven moeten voorbereid zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden. Er zijn drie domeinen welke opnieuw uitgevonden moeten worden: het ‘businessmodel’ van een organisatie, de klantrelaties en de manier waarop het bedrijf zelf opereert.

Want niet alleen de bedrijven, maar ook elke werknemer moet opnieuw uitgevonden worden. Ben jij klaar voor jouw eigen make-over?

We kijken uit naar een kennismaking, horen graag uw uitdaging en of oplossing. Use cases, ervaringen en successen zijn ervoor om te delen.

Data Driven Projects – Data Driven Professionals – Sinds 1998.
Nijverheidsweg Noord 60- 50
3812 PM Amersfoort – Amsterdam – Nederland
Stuur een mail via het onderstaande formulier bel ons 0031-628843396 of we zijn te vinden op Twitter


Bent u geen robot, selecteer dan de vrachtwagen.