Jordi van den Bovenkamp

Wat werkt wel en wat juist niet? En hoe maak je gebruik van de kracht van elk medium en elk platform? In het Cross Media Café spreekt Monique van Dusseldorp met mediabedrijven die formats bedenken voor platformen als TikTok, Twitch, Instagram, Netflix en Youtube. Het Cross Media Café wordt georganiseerd door Media Perspectives en Beeld en Geluid.

Te gast zijn:

  • Laura Veenema – Creative Director bij NewBe – Super serve the Niche
  • Willem Brom – Creative Director bij Endemol Shine Group – Banijay
  • Aart-Jan van Triest – CEO bij Fitchannel
  • Jordi van den Bovenkamp – Creative Director bij MediaMonks
  • Gerard de Kloet, plv. chef NOS 24 / NOS online bij NOS
Mediabedrijven die formats bedenken voor platformen als TikTok, Twitch, Instagram, Netflix en Youtube.

Laura Veenema – Creative Director bij NewBe : Super serve the Niche o.a. werk voor Boef – Sofiane Boussaadia Campagne voor oa. Videoland

Willem Brom – Endemol Shine recente overname- Banijay

Willem Brom was met zijn productiemaatschappij Park Lane verantwoordelijk voor het programma The Phone. In 2009 heeft The Phone een Internationale Emmy Award gewonnen in de categorie Non-scripted Entertainment. Na twee seizoenen bij de AVRO is inmiddels alweer het derde seizoen van The Phone uitgezonden op RTL 5.

Tijdens de MIP in Cannes van 2007 was The Phone hét TV format waar iedereen over sprak. Nieuw, filmisch en spectaculair!!!

Na lange tijd zijn ideeën te hebben gebruikt in de reclamewereld, ging Willem zich steeds meer bezig houden met TV formats. Zodoende is hij in 2003 tv productiemaatschappij Park Lane begonnen samen met presentator Beau van Erven Dorens. Van een klein keukentje tot een internationaal TV bedrijf, ‘The American Dream’, dat is het verhaal van Park Lane. Recent verkocht en nu is Willem Bol actief voor Endemol Shine

  • Master chef
  • Temptation island
  • Big brother

nieuwe platformen = streamers = non scripted
werk voor Netflix = steeds meer lokaal produceren. In heel veel landen lokale kennis.

Netflix serie The Circle = Hotel locatie opname

Amazon productie: Pure, bigger, better. House of Cards – The Grand Tour
The Grand Tour is a British motoring television series created by Jeremy Clarkson, Richard Hammond, James May, and Andy Wilman, produced by Amazon exclusively for its online streaming service Amazon Prime Video and premiered on 18 November 2016. The programme was conceived in the wake of the departure of Clarkson, Hammond, May and Wilman from the BBC series Top Gear, and originally contracted with 36 episodes over three years
Grote productie ‘= Super Soldiers – Heroes – Celebrity version Hunted met grote namen. #celebrityhuntedIT Italy
Quibi – big talent + Loud + explosive . https://quibi.com/
Holywood Actor Idris Elba
Pro driver Ken Block

Aart-Jan van Triest – CEO bij Fitchannel Het online videoplatform Fitchannel stemt het product af op de doelgroep. Veel mensen vinden het fijn om te sporten op het moment dat hen dit uitkomt. Fitchannel is een web-based dienst met meer dan 800 online workouts, gezonde recepten en coaching. De coachingsmodule is eraan toegevoegd toen uit de data bleek dat het gebruik na zes weken begint af te vlakken. CEO Aart-Jan van Triest deelt dat er nog geëxperimenteerd wordt om het platform meer te laten voelen alsof het live is. Bijvoorbeeld door een optie toe te voegen om met iemand anders dezelfde work-out te volgen en beloningen te krijgen in de vorm van badges. Niet in de appstore ivm 30% afdracht aan Apple. Thuis = wifi – online programma, Fitchannel is dus geen app zoals bij Strava buitenshuis wel nodig is. https://www.strava.com/mobile Kwaliteit vd Video is van belang. Alsof Mark Tuitert bij je in de woonkamer staat.

Oprichter Fitchannel Michael Moser

Laagdrempeligheid is key bij online videofitnessplatform Fitchannel.com. Geen data uit wearables, maar simpelweg vragen beantwoorden. Met succes. Internationaal opschalen volgt spoedig, vertelt oprichter Michael Moser.

Te ver weg, te lastige apparaten of jezelf te dik vinden. Een reden om niet naar de sportschool te gaan, is gauw gevonden. Toch zouden velen het liefst morgen nog beginnen. Op deze doelgroep mikt het in december 2016 gestarte Fitchannel, dat met videocoaches als Mark Tuitert en Carlos Lens sportlessen in de huiskamer brengt. Zij motiveren deelnemers om drie keer per week 25 minuten te trainen, aangevuld met voedingsadvies. Een gestructureerd alternatief voor de gratis content die te vinden is op YouTube en Instagram, stelt Moser. “Dat is een vergaarbak aan losse clips. Wij geloven dat startsporters een cursus van A tot Z nodig hebben. In blokken die bij hen passen.”

Merchandising . Thuissporten is niets nieuws, erkent de oprichter. Anders en de voornaamste reden van de snelle groei in het eerste jaar is volgens hem het laagdrempelige tweerichtingsverkeer. Fitchannel.com monitort de gezondheid aan de hand van vragen. Hoe voel je je toen je opstond? En na het sporten? Notificaties via de website en e-mail moeten daarbij zorgen dat mensen bij de les blijven.

Omwille van de laagdrempeligheid zijn wearables vooralsnog uit den boze. “Daar hebben we wel onderzoek naar gedaan, maar we moeten erg oppassen dat we onze doelgroep – vrouwen met een gemiddelde leeftijd van veertig – niet met allerlei tech-toepassingen overspoelen. Dat schrikt af.” Desondanks staat integratie van wearables wel op de roadmap. “Onze gebruikers maken vorderingen door en zullen daardoor steeds serieuzer gaan sporten. Dan komt er een moment dat die apparaatjes nut hebben.”

Met een zelfde voorzichtigheid gaat het bedrijf om met e-commerce. Er is een kleine shop ingericht, met vooral sportattributen, voedingssupplementen en boeken. “Mensen die een abonnement nemen, wil je niet gelijk allerlei merchandise opdringen”, verklaart Moser. “Ze hebben al betaald, dus is het niet fair om ze met advertenties te bestoken.” Uitbreiding volgt pas zodra er een duidelijke behoefte onder de doelgroep is. “Foodboxes zijn denkbaar, maar daar is het nu nog te vroeg voor.”

Zelfstandig Groei wordt wel gezocht in de b2b-markt, aanvullend op de b2c-focus. Zo is met Essent een honderd dagen challenge ontwikkeld, waaraan medewerkers mee konden doen. “Ruim achttien procent deed mee, een hoge score voor dit soort initiatieven. Hier ligt dan ook een grote markt voor ons. Het is namelijk lastig voor HR-afdelingen om mensen in beweging te krijgen.”

Daarnaast volgt de stap naar het buitenland. Over wanneer en naar welke landen kan Moser nog niets loslaten. Wel dat de aandeelhouders – waaronder digital bureau Dffrnt Media en recentelijk ook Talpa – daarbij een cruciale rol spelen. “We geloven er allen in dat de tv als belangrijk kastje aan de muur blijft hangen. Hoe mensen content consumeren verandert natuurlijk wel. Daarom zijn we begonnen als zelfstandig platform. Als pilot in Nederland, zodat we versneld internationaal kunnen opschalen.”


Jordi van den Bovenkamp (1983) – Creative Director bij MediaMonks

Afgestudeerd als bouwkundig ingenieur en sinds 2011 actief in de wereld van de (online) reclame. Was tot 2011 tot 2019 partner en creative director bij Boomerang Agency, werkte veel op merken als Heineken en Albert Heijn en is sinds december 2019 gestart als creative director bij MediaMonks Amsterdam. Is soms op radio en TV te vinden en Jordi is zeer actief op social media via @JOR_ID

Transactional video

Digital first, from one screen to every screen, fit for format, social first

  1. Op social media heb je 1,8 seconde om aandacht van je publiek te krijgen. Creeer dus content
  2. Het oog wil ook wat. Zorg voor goede content. Zorg ervoor dat ze je scherm willen aflikken.
  3. De keuken van social en digital is rijk. Ingredienten in overvloed.
  4. Ga aan de slag met club creatieven.
  5. Grote platforms als TikTok maak gebruik van influencers. (dochterbedrijf met influencers )
  6. Verschillende ratio’s. Staand /liggend 16:9 formaat richting mobiel scherm

Integrated production approach = combinatie tot 1 grote productie.

  • Impact gaat omhoog dankzij een consistente look.
  • Optimaliseren van je production value op alle assets.
  • Meer assets in kortere looptijd.
  • Kosten per asset kunnen naar beneden

Instagram stories bied veel add ons …
fit for format creatief: heb je gedacht aan 15 cinemagraps + 10 gifjes.


Gerard de Kloet, plv. chef NOS 24 / NOS online bij NOS

De NOS heeft met NOS Nieuws meer dan een half miljoen volgers via Instagram. Dat meldt Gerard de Kloet, plaatsvervangend chef online bij NOS Nieuws, via LinkedIn.

De Kloet: ‘In minder dan twee jaar tijd hebben we dit gehaald met een strak format: nieuwsbeeld van de dag, iedere dag een weerfoto en breaking nieuws in de stories. En we zijn nog lang niet uitgegroeid!

De NOS heeft meer Instagram-accounts: NOS Stories (722.000 volgers), NOS Sport (174.000), NOS Jeugdjournaal (327.000) en NOS op 3 (119.000 volgers).

In juni 2018 won de NOS de met NOS Stories (toen nog NOS kort geheten) een Beste Social Award voor haar Instagram-account.

  • Nos op instagram https://www.instagram.com/nos/
  • 530.000 volgers, 1 miljoen per week bereik.
  • Beelden van de dag, veel video en enkele foto’s.
  • 6 a 8 posts/dag

Meer over Media Monks

Meer over MediaMonks. Creatieve aanpak van de allerlaatste techniek: animaties, virtual reality producties, augmented reality, experiences.  Met opdrachtgevers zoals Google, Nike, Tommy Hilfiger, Heineken en de US Airforce, heeft MediaMonks als geen ander inzicht in de wensen van grote bedrijven, die met hun ambitieuze producties de nieuwe media producenten zijn. Monique van Dusseldorp gaat in gesprek met CEO Victor Knaap over de ambities, de internationale ontwikkelingen en de visie van het bedrijf op de toekomst van media.

Meer over MighthyHive – https://mightyhive.com/

MightyHives en MediaMonks trekken wereldwijd samen op. De data en programmatic aanpak van het Amerikaanse bedrijf vult het creatieve aanbod van MediaMonks goed aan. Het bedrijf doet ook mediaplanning en -inkoop S4 Capital zou wereldwijd met de gezamenlijke aanpak al forse stappen maken.

Het is niet duidelijk voor welke MediaMonks-klanten MightyHive in Nederland gaat werken. Wel is waarschijnlijk dat de komst van de nieuwe mediaconsultancy ook hier impact zal hebben.

S4 Capital – Sir Martin Sorrell ‘ Digital is by far the fastest-growing segment of the advertising market.
S4Capital estimates that in 2019 digital accounted for approximately 47.5%
or $275 billion of total global advertising spend of $550-600 billion
(excluding about $400 billion of trade support, the primary target of the
Amazon advertising platform), and projects that by 2022 this share will grow to approximately 55-60%.

Yasmina Ellins interview with Sir Martin Sorrell, who is Executive Chairman of digital advertising and marketing company, S4 Capital plc, which currently has a market capitalisation of over $1.2 billion. He was also the CEO of WPP for 33 years, building it from a £1 million “shell” company in 1985 into the world’s largest advertising and marketing services company. Prior to that, Sir Martin was Group Financial Director of Saatchi & Saatchi plc for 9 years and worked for James Gulliver, Mark McCormack and Glendinning Associates before that.

Throughout this interview Sir Martin speaks very openly and authentically about his journey. This interview is a great listen for anyone looking to gain powerful business insights from someone with decades of experience.

In this interview you will learn about:

  • How Sir Martin got his start in business
  • What it really takes to become successful in business
  • How the advertising industry has changed overtime
  • Why retirement is overrated
  • The importance of persistence and speed
  • And so much more…

Check out S4 Capital! https://www.s4capital.com/

In modern America, it feels like you have an unlimited variety of entertainment and media options right at your fingertips. Most of the media is owned by one of six companies. These six media companies are known as the-6-companies-that-own-almost-all-media-infographic
  • Realtime bidding + content + programmatic advertising heeft de toekomst. Met een paar specialisten kun je heel veel klanten bedienen. Het einde voor het traditionele media bureau.
  • $ 200 miljard aan digitaal adverteren +20 % groei
  • $ 500 miljard overall met een groei van + 3%

De verdeling van grootste Pan Europese media bedrijven:

Digitale transformatie begint met een visie en strategie.

Over digitale transformatie. De houdbaarheidsdatum van een gemiddelde bedrijfsstrategie is steeds korter aan het worden. Een langetermijnstrategie is logischerwijs nog onmisbaar maar tegenwoordig moet deze veel vaker geëvalueerd worden. Nokia en Kodak zijn trieste voorbeelden van wat er kan gebeuren als je dit niet doet.

Er is simpelweg geen andere optie: bedrijven moeten voorbereid zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden. Hierbij hanteren we drie domeinen die opnieuw uitgevonden moeten worden: het ‘businessmodel’ van een organisatie, de klantrelaties en de manier waarop het bedrijf zelf opereert.

Want niet alleen de bedrijven, maar ook elke werknemer moet opnieuw uitgevonden worden. Ben jij klaar voor jouw eigen make-over?

We kijken uit naar een kennismaking, horen graag uw uitdaging en of oplossing. Use cases, ervaringen en successen zijn ervoor om te delen.

Data Driven Projects – Data Driven Professionals – Sinds 1998.
Nijverheidsweg Noord 60- 50
3812 PM Amersfoort – Amsterdam – Nederland
Stuur een mail via het onderstaande formulier bel ons 0031-628843396 of we zijn te vinden op Twitter


    Please prove you are human by selecting the plane.