Salesforce neemt de zakelijke chatdienst Slack over. De bedrijven zijn een overnamebod in contanten en aandelen overeengekomen dat neerkomt op 27,7 miljard dollar.

Volgens Salesforce hebben aandeelhouders die samen goed zijn voor 55 procent van het stemrecht al aangegeven akkoord te gaan met de deal.

Slack biedt communicatiediensten voor organisaties. Gebruikers kunnen behalve chatten ook documenten delen en takenlijsten bijhouden. Salesforce is een grote aanbieder van clouddiensten voor onder andere het beheren van klantrelaties.

De overname is naar verwachting voor juli afgerond. Aandeelhouders van Slack krijgen per aandeel 26,79 dollar in contanten en net geen 0,08 Salesforce-aandeel. Formeel moeten ze nog instemmen met de overname.
Strijd met Microsoft

Met de overname voert Salesforce de strijd op met Microsoft, dat ook allerlei zakelijke clouddiensten aanbiedt. Microsoft Teams is dit jaar als communicatieplatform voor organisaties een steeds grotere rivaal voor Slack geworden. Teams groeide erg snel door de toename van thuiswerken tijdens de coronapandemie. Met Salesforce als nieuwe eigenaar zou Slack meer slagkracht krijgen om marktaandeel te veroveren.

Slack diende onlangs nog een klacht in tegen Microsoft bij de Europese Commissie wegens concurrentievervalsing. Doordat Microsoft zijn dienst Teams al automatisch aanbiedt binnen het softwarepakket Office 365, zouden rivalen buitenspel worden gezet.
750.000 organisaties op Slack

Slack heeft ruim 12 miljoen dagelijks actieve gebruikers en meer dan 750 duizend organisaties zijn actief op de chatdienst. Microsoft Teams heeft al meer dan 75 miljoen dagelijkse gebruikers.

Slack ging vorig jaar naar de beurs. Het Amerikaanse bedrijf weigerde volgens The New York Times eerder overnamepogingen door Google, Microsoft en Amazon.

Digitale transformatie begint met een visie en strategie.

Over digitale transformatie. De houdbaarheidsdatum van een gemiddelde bedrijfsstrategie is steeds korter aan het worden. Een langetermijnstrategie is logischerwijs nog onmisbaar maar tegenwoordig moet deze veel vaker geëvalueerd worden. Nokia en Kodak zijn de sprekende en vaak genoemde voorbeelden van wat er kan gebeuren als je dit niet doet.

Er is simpelweg geen andere optie: bedrijven moeten voorbereid zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden. Hierbij hanteren we drie domeinen die opnieuw uitgevonden moeten worden: het ‘businessmodel’ van een organisatie, de klantrelaties en de manier waarop het bedrijf zelf opereert.

Want niet alleen de bedrijven, maar ook elke werknemer moet opnieuw uitgevonden worden. Ben jij klaar voor jouw eigen make-over?

We kijken uit naar een kennismaking, horen graag uw uitdaging en of oplossing. Use cases, ervaringen en successen zijn ervoor om te delen.

Data Driven Projects – Data Driven Professionals – Sinds 1998.
Nijverheidsweg Noord 60- 50
3812 PM Amersfoort – Amsterdam – Nederland
Stuur een mail via het onderstaande formulier bel ons 0031-628843396 of we zijn te vinden op Twitter


Bent u geen robot, selecteer dan de sleutel.